ImageJ=1.46r

Wizualizacja mediów – film a reklama

Buty, a przede wszystkim ich kobiece odpowiedniki, bardzo często pojawiają się na okładkach filmów. Należy tutaj nadmienić, iż są to przede wszystkim filmy określane mianem “komedii romantycznych”, ale trafiają się także okładki musicali, zwykłych komedii, filmów fantasy. Poniższy wykres przedstawia okładki 42 filmów, na których pojawiają się buty zarówno ze względu na fakt, iż są one ważnym elementem filmu, lub też aby przyciągnąć większą liczbę widzów.

Wykres ilustruje stosunek jasności okładek do ich barwy.

Większość okładek oscyluje wśród jasnych barw, a okładki te odnoszą się przede wszystkim do komedii romantycznych. Zaledwie 3 okładki plasują wśród ciemnych barw a to ze względu na to, iż są to komedie opisujące męskie perypetie. Kobiece szpilki pojawiły się tam dlatego, że to właśnie przez kobiety mężczyźni ci są narażeni na tak wiele zabawnych przygód. następną grupą okładek okazują się być te posiadające w swojej gamie barw kolor niebieski, bądź czarny ale w małej ilości. Widoczne “odludki” posiadają wszystkie wspomniane już barwy w równym stopniu, mimo że tematyka ich jest różna.

W mediach buty to nie tylko okładki czasopism, czy filmów, ale także reklamy obuwia.

Analizie zostały poddane trzy reklamy: butów Christiana Louboutina, marki obuwia Clarks oraz Metro Shoes.

 

Jak widać na załączonych wykresach, badając kadry z reklam obuwia ze względu na barwę kolejnych kadrów, można dostrzec kilka zależności.

Pierwszy wykres, dotyczący butów znanego projektanta mody Christiana Louboutina, pokazuje 6 grup, na które zostały podzielone kadry. Jak doskonale widać przeważają tutaj takie kolory jak brązy, beże, czernie. Pozostałe grupy stoją w opozycji, lecz są zaledwie przerywnikami wśród ciemnej tonacji. Projektant znany z czerwonej podeszwy swoich butów prawie całkowicie zrezygnował z tego koloru w reklamie, przez co czerwona podeszwa, tak dobrze wkomponowana w każdy kadr przedstawiający but rzuca się w oczy, ale nie dominuje.

Firma Clarks zastosowała z kolei inną sztuczkę. Każdy z przedstawianych butów, ukazany został w innej przestrzeni barw. Chciałoby się rzec wielość jedności, ponieważ każdy bucik mógłby być pokazany w osobnej reklamie, nie zakłócając tym samym pozostałych części ramówki. Przeważający odcień niebieskiego sugerować ma przyjazne z naturą obuwie, które tworzone jest ze skóry, aczkolwiek noszone w wielkiej aglomeracji- nie sprzyjającej naturze . W opozycji stoją ciemne brązy związane nie z butami, ale z porą dnia w reklamie, czyli nocą.

Z kolei Mert Shoes plasuje swoją paletę barw w rejonie czerni, ale spowodowane to jest czarną obramówka wokół każdego kadru. Chociaż, gdyby nawet obramówki nie było, to i tak przeważają barwy ciemne. Hasłem reklamy są słowa: szczęśliwe stopy to szczęśliwi ludzie, ale sama kolorystyka nie napawa szczęściem. Jedynie na początku kadry są w jasnych barwach, później, niestety odcienie jasne zanikają, powracają jedynie w scenie tańca.

Ukazane powyżej wykresy dają ciekawy wgląd w kulturę mediów dotyczącą butów. Nasuwa się kilka wniosków. Po pierwsze- okładki filmów, na których są buty to przede wszystkim jasne odcienie tła, na którym wyraźnie widoczne są owe buty, a także przeznaczenie – filmy dla kobiet.
Co zaś się tyczy reklam to w zależności od firmy lub projektanta, każda z nich jest swoistym indywiduum, a swoim kolorami ma podkreślić charakterystyczzne dla każdego walory obuwia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>