plyta

Mashup- analiza graficzna

W związku z tematem mashupu, postanowiliśmy dokonać analizy graficznej plakatów comiesięcznych imprez w klubie Bootie.

Wybór ten wynika z tego, iż jest to pierwszy nocny klub w Stanach Zjednoczonych, w którym grana muzyka to jedynie mashup i bootleg (nagrania pirackie, rozprzestrzeniane bez zgody autora). Bootie jest obecnie organizatorem największych imprez mashup’owych na świecie i powszechnie określany jako najlepszy klub taneczny.

Imprezy Bootie są również organizowane przez tamtejszych dj-ów poza klubem, w wielu miejscach świata, w tym Hongkongu, Pekinie, Singapurze, Londynie, Wiedniu, Brazylii, Chicago, Portugalii, Meksyku, Kopenhadze, Helsinkach, Irlandii, na Litwie i w innych.

Co roku Bootie wydaje także płytę “Best of Bootie”. Składanki te można pobrać bezpłatnie ze strony pod koniec każdego roku.

Analizie poddaliśmy zbiór grafik, plakatów z okresu: od stycznia 2003 do grudnia 2012.

Zaprezentowana poniżej wizualizacja przedstawia zależność między datą  powstania plakatu (oś x) a jej jasnością (oś y). Jak widać wszystkie z nich łączy zestawienie czerni, która zajmuje dolną połowę plakatu (znajdują się na niej informacje o imprezie) ze stale modyfikowaną górną połową, gdzie zmienia się kolorystyka i zmashup’owane postacie.

Jak widać z wizualizacji, jasność plakatów jest bardzo zróżnicowana. Większość z nich oscyluje jednak w przedziale średnim- środkowym, bardzo jasnych i bardzo ciemnych jest niewiele. Od 2003 do 2012 roku jasność plakatów utrzymywała się raczej na zbliżonym poziomie. Większe wahania jasności i zauważalne przyciemnienie możemy zaobserwować w latach 2006-2009.

Kolejna z wizualizacji przedstawia zależność między jasnością a odcieniem.

Oś Y przedstawia odcień, natomiast oś X przedstawia jasność.  Zróżnicowanie jest niewielkie. W przeważającej części plakatów za jedną z połówek twarzy wykonawcy znajduje się niemal białe tło, dół plakatu z częścią informacyjną  jest ciemny . Na jasnym, praktycznie białym tle pojawiają się za równo zmashupowane twarze Michaela Jacksona i Kurta Cobaina, Adele i Britney Spears, Kate Perry i Jay-Z.

Wydaje się, że z powyższej i poniższej analizy graficznej nie należy wyciągać daleko idących wniosków. Nie wydaje się aby kolorystyka  czy jasność przekładała się w tym wypadku na styl granej muzyki czy na przykład na  kolor skóry artystów.

Poniższa wizualizacja przedstawia to samo co powyższa, jednak dla lepszej widoczności zjawiska, zastosowane są punkty….

 

Wizualizacje ukazują różnorodność kolorystyczną plakatów oraz brak schematu, nie jesteśmy w stanie określić czy designer kierował się paletą kolorów, czy ważniejsza dla niego była przekazywana treść tj.mashupy. Większość oscyluje w środku osi, nieliczna tylko ilość wyróżnia się niebieskim lub zielonym tłem.

Jak widzimy ponieżej, plakaty BOOTIE “synchronizują” artystów z odmiennych epok/gatunków/stylów muzycznych zatem niemożliwym jest ustalenie jakiejkolwiek zależności w kolorystyce na obrazkach.

 

 

Muzykę można pobrać za darmo ze strony:

http://www.bootiemashup.com/mp3downloads/

 

Agnieszka Dudzińska

Paulina Pachucka

Monika Chmielewska

Maciej Rządkowski

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>